söndagskul

Jag hade tänkt spendera hela helgen som var i gränsen. Men pga lite dåligt väder och lite spontant fredagskul så blev det att vi åkte upp först på lördagkväll och satsade på att söndagen skulle bjucka på lite finväder. Söndagen blev dock allt annat än lyckad. Jag å bror min skulle iväg till ett hopp-spot som vi hittat helgen innan, problemet var väl att det låg jävligt långt bort, och framkomligheten är inte den bästa så här års. Efter två mil med vattenskotern så kunde vi skymta vårat mål framför oss. Men där tog det stopp. Myren som vi då körde på såg ju helt torr ut, men det var den uppenbarligen inte, för där satt vi med vatten upp till dynan. En tanke slog mig i samma sekund, vad var det far min hade sagt precis innan vi for, "åk aldrig så långt ut med bara en skoter"... Och ingen täckning på mobilen hade vi heller såklart... Nåja, tänkte man, det kan väl inte vara så svårt att få upp en skoter ur vattnet, det har man ju gjort förr. Men efter att vi offrat oss med vatten upp till midjan och både fingrar och ben bortdomnade, så kastade vi in handduken, som jag för övrigt då önskade att jag hade med mig.

Efter att vi försökt tina och torka upp oss en stund så började vi hika efter mobiltäckning. Jag visste att närmaste ställe där jag haft täckning tidigare var ca: 5-6km bort på en liten bergstopp. 2-3 timmar beräknade vi att det skulle ta att ta sig dit. Efter 45min så lyckades vi dock hitta täckning på ett annat ställe och kunde ringa efter hjälp. Big ups till Keski som tillsammans med pappa thomas kom till undsättning vid 19 tiden, just innan ovädret hunnit komma över oss.


Ett tips om du ska ut å köra skoter i fjällen i slutet av maj, ta med dig våtdräkt eller en till skoter.

Vi kunde därmed inte åka något denna helg, förutom ett åk när vi skulle ner från fjället till en liten sjö där vi skulle möta upp våran bärgningshjälp. Så jag antar att vi måste upp nästa helg också, få en lite bättre avslutning på säsongen :)

fridens

Kommentarer
Postat av: nicke

hahahahahahaha, fyfan så jobbigt!

2009-05-25 @ 18:04:20
URL: http://niklaskarlstrom.blogg.se/
Postat av: Simon

Vem fan har sagt att ni fick låna min skoter =P ne skojja bara, nöden har ingen lag så att säga. Hoppas på finväder till helgen så man får en sista chans, men ser inte så lovande ut enligt smhi iallafall.

2009-05-27 @ 15:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0